Mekong-delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rick en Ria Slotboom Jordaan - WaarBenJij.nu Mekong-delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rick en Ria Slotboom Jordaan - WaarBenJij.nu

Mekong-delta

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Rick en Ria

26 Januari 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Ik had me er al bij neergelegd dat deze vakantie niet echt cultuurschokkend was.
Ik genoot van alles.. Het oversteken in Saigon, de rust in het tropisch regenwoud,  De gevangenis als slaapplek in Malakka.

En in de Mekong-delta uiteindelijk ook die cultuurschok!  Ik was zo blij, dat ik dit ook nog mee kon maken.We hebben dit adres gekregen van een bereisde backpacker.

De busreis op zich,  was een avontuur.
We deden het op de minst comfortabele, maar goedkoopste manier ,met een lokale bus.
Onderweg stopte de bus en de mensen stapten allemaal uit. Niemand sprak Engels.
En daar stonden we dan,  wat nu ? Uiteindelijk bleek dat de chauffeur gewoon pauze nam.
En we zijn na ruim 4 uur, hobbelen en stommelen aangekomen.

Onze logeerplek was bij een Vietnamese familie.
We sliepen in een rieten hutje aan het water.
Een bamboebed met klamboe op een stenen vloer. De muggen hadden het niet op mij , maar op Rick voorzien.. Hij zit flink onder de muggebeten. Door de muggenspray heen wisten ze hem toch te vinden.

Er werd voor ons gekookt op traditionele wijze. Verse kip en verse vis.. En daarmee bedoel ik dat de kip in de ochtend nog vrij rondliep

We waren  beland in een primitief dorpje.
De mensen spraken geen woord Engels, maar ze lachten en zwaaiden ons vriendelijk toe.
We waren een bezienswaardigheid voor hen net zoals zij dat voor ons waren!

In het dorpje werd van alles verkocht op straat.
De vis leeft nog.. De kip ook.. En we zagen exotisch fruit wat we nog nooit hadden gezien.
De vrouwen wassen de kleren in de rivier.
Vol verwondering keken we om ons heen!

Het  Mekong-delta gebied staat bekend om zijn floating markets.

De eigenaar van de homestay, Minh ,was zeer gastvrij en hij  nam ons  om 4 uur in de ochtend mee naar de floating market, in zijn bootje.

Als toerist kan je een excursie boeken en dan vaar je met een grote boot langs de market.

Maar wij waren met het bootje van Minh een onderdeel van de market.
De eerste market waar we kwamen daar  hebben we de zon zien opkomen onder het genot van een heerlijke  kop Vietnamese koffie.

Daarna vaarden we naar de grote floating market.
We zagen de grote toeristenboten voorbijvaren en wat voelden wij ons dankbaar dat wij een onderdeel van de market waren, en niet als kistkalveren in zo'n boot waren gedumpt.
Minh riep iets en daar kwam een boot aan die ons ontbijt maakte: Noedelsoep.

We hebben even gerelaxt op een grote boot waar men ananas verkocht, op die boot konden we alles goed overzien.

Daarna zijn we naar een noedelfabriek gegaan, waar we zelf de procedure mochten uitvoeren.
Ze maken daar een soort pannekoekbeslag van rijstwater en bloem. Dit beslag word op een ijzerenplaat gestoomd. En daarna 5 uur gedroogd in de zon.. En daarna worden er noedels van gemaakt. De noedels die wij in de winkel kopen laten ze langer drogen zodat ze langer houdbaar blijven.
Dit was erg leuk om dit te zien.

Daarna bracht Minh ons naar een fruit plantage.
Daar hebben we allerlei ,voor ons onbekende exotische fruitsoorten gezien en geproefd.
De middag hebben we doorgebracht uur in de hangmat.

We moesten geld gaan pinnen om Minh te betalen. In een primitief dorpje is geen pinautomaat aanwezig. Minh nam mij mee op de scooter naar de stad, 15 kilometer verderop. Er waren dan niet zoveel scooters als in Saigon, maar ook in deze stad krioelde het ervan. Ik hield me eerst stevig vast, maar ik begon het steeds leuker te vinden en zat op de terugweg bijna net zo relaxed op de scooter zoals de mensen hier.

Morgen zullen we weer terugvliegen naar Maleisië waar we onze laatste vakantie dagen in Kuala Lumpur zullen doorbrengen.


Groetjes Ria en Rick










  • 26 Januari 2016 - 10:24

    Dani:

    lieverds, wat heerlijk voor jullie om zo verrast te worden.
    En wat beschrijf je het weer mooi.
    Ik hoop en ik wens dat jullie nog wat van deze vergelijkbare ervaringen mogen doen!
    Liefs vanuit hier! Xxx

  • 26 Januari 2016 - 19:31

    Shirley:

    Wat een leuk verhaal schatten zo gaaf om mee te maken! Ik wens jullie nig hele fijne laatste dagen....en ohhh ohhh zo hard gegaan veel liefs van mij?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick en Ria

Op 7 januari start onze reis naar Maleisië en Vietnam. 24 dagen later komen we terug met een schatkist vol ervaringen.

Actief sinds 02 Jan. 2016
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 4225

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 30 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: